Wyposażenie lodziarni, doradztwo, szkolenia, serwis.
Zadzwoń lub napisz i dowiedz się więcej.
Witryna chłodnicza to kluczowe wyposażenie cukierni, kawiarni i wielu innych lokali gastronomicznych, a także sklepów spożywczych. Pozwala nie tylko na efektowną ekspozycję produktów, ale przede wszystkim utrzymuje je w optymalnej temperaturze. Planujesz zakup takiego urządzenia? Jeśli tak, zapewne zastanawiasz się, czy powinna to być witryna chłodnicza używana, czy nowa. Porównajmy obie opcje.
Kiedy otwierasz kawiarnię czy cukiernię, potrzebujesz miejsca, w którym atrakcyjnie wyeksponujesz sprzedawane produkty. Zwykłe patery na ciasto czy lada nie wystarczą. O ile można w takich miejscach umieścić np. pieczywo czy drożdżówki, o tyle już ciasta z kremem, sałatki owocowe czy koktajle mleczne i soki nie przetrwają w „temperaturze pokojowej”. Aby mogły dłużej zachować świeżość i nie były narażone na psucie się, potrzebują optymalnych warunków termicznych.
Najczęściej pożądana temperatura to ta lekko powyżej 0°C, czyli np. +3-5°C. Powinna być ona zgodna z wymaganiami HACCP, a także z zaleceniami producentów żywności. I tu właśnie „do gry” wkracza witryna chłodnicza.
Przeczytaj też: HACCP w gastronomii – dla lodziarni – jak wprowadzić i utrzymać?
To urządzenie, które pozwala na utrzymanie optymalnych warunków termicznych, a jednocześnie umożliwia eleganckie wyłożenie ciast, monodeserów, muffinek, koktajli, soków czy kanapek, tak by klienci zaczęli „jeść oczami” i chętniej zamawiali dostępne smakołyki.
Jedną z pierwszych decyzji, jakie trzeba podjąć przy zakupie witryny chłodniczej, jest wybór między nowym a używanym urządzeniem. Taki dylemat mają przede wszystkim osoby, które dysponują ograniczonym budżetem na wyposażenie lokalu. Ale nie tylko. W końcu witryna chłodnicza to nie jedyny sprzęt, którego potrzebuje Twój lokal. Przydadzą się również np. porządny ekspres do kawy czy maszyna do lodów soft – tak aby oferta cukierni czy kawiarni była jak najlepiej dopasowana do oczekiwań klientów. Czy jednak zakup używanego urządzenia to naprawdę korzystne rozwiązanie? Sprawdźmy!
Zobacz też: Wybieramy witrynę chłodniczą do cukierni – wskazówki
Koszt zakupu używanej witryny chłodniczej jest zazwyczaj niższy niż inwestycja w nowe urządzenie. Różnice mogą sięgnąć nawet 50% lub więcej. Jednak przy zakupie warto też wziąć pod uwagę koszty eksploatacji – będziesz je ponosić każdego miesiąca działania. Pamiętaj, że używane urządzenia mogą:
być bardziej awaryjne – nawet jeśli kupujesz sprzęt, który przeszedł gruntowny serwis, był on już intensywnie eksploatowany. A to oznacza, że może potrzebować częstszych napraw, które pociągną za sobą dodatkowe, niemałe wydatki.
Nowe witryny chłodnicze są objęte zazwyczaj minimum 12-miesięczną gwarancją. W tym okresie sprzęt podlega ochronie i jeżeli nastąpi w nim jakaś usterka, jej naprawa jest dokonywana bezpłatnie. To daje Ci duże poczucie bezpieczeństwa oraz pewność, że sprzęt jest pod fachową opieką autoryzowanego przez producenta serwisu.
W przypadku urządzeń z drugiej ręki można mówić jedynie o gwarancji dobrowolnie udzielanej przez sprzedawcę i to na dowolny okres. Po jego upływie koszty napraw spadną w całości na Ciebie – będzie konieczne korzystanie z serwisu pogwarancyjnego. Warto jednak zauważyć, że zgodnie z przepisami także używane przedmioty są obowiązkowo objęte 12 miesięczną rękojmią, a więc sprzedawca odpowiada za wady fizyczne przedmiotu, również te, które zataił podczas sprzedaży.
Na koniec trzeba dodać, że naprawa witryn chłodniczych starszej generacji może być problematyczna także z uwagi na mniejszą dostępność części zamiennych. Bywa, że jakiś podzespół (jeśli w ogóle nadal jest w sprzedaży) trzeba specjalnie sprowadzić od producenta, ewentualnie szukać na serwisach sprzedażowych, a to wiąże się ze stratą czasu i wyższymi kosztami.
Zależy Ci na tym, aby stworzyć bardzo elegancki wystrój lokalu? Marzy Ci się witryna chłodnicza szklana z delikatnym podświetleniem, o obłych kształtach? Jeśli tak, zakup urządzenia z drugiej ręki nie zawsze będzie najlepszym wyborem. Pamiętaj, że trendy wzornicze zmieniają się regularnie, a produkty starszych generacji nie były aż tak bardzo atrakcyjne pod względem designu jak te nowe.
Za to nowe witryny chłodnicze i mroźnicze – do lodów gałkowych czy na ciasta – prezentują się bardzo estetycznie. Nie noszą też śladów użytkowania, np. obdrapań. Dlatego doskonale wpiszą się w aranżację nowoczesnego lokalu i pomogą Ci budować silną markę.
Zarówno nowe, jak i używane witryny chłodnicze mają swoje wady i zalety. Te pierwsze wyróżniają się zaawansowaną technologią, większą energooszczędnością oraz atrakcyjniejszym designem, ale ich zakup może oznaczać wyższą inwestycję. Sprzęt z drugiej ręki jest tańszy, ale bardziej awaryjny i mniej funkcjonalny.
Na co więc się zdecydować? Nawet, jeśli dysponujesz ograniczonym budżetem, zanim kupisz używany sprzęt, skontaktuj się z naszymi specjalistami. Dowiedz się, ile będzie kosztować np. nowa lada chłodnicza do lodów czy witryna chłodnicza ekspozycyjna. Podczas rozmowy poznasz też dostępne metody finansowania, dzięki którym inwestycja może się okazać mniejszym obciążeniem niż Ci się wydawało. Sprawdź!