Jak połączyć dochodowy biznes z przyjemnością i niesieniem radości? Świetnym pomysłem może być tzw. lodziarnia na kółkach, czyli mobilna sprzedaż lodów. To działalność typowo sezonowa, ale odpowiednio zorganizowana może być naprawdę opłacalna. Brzmi ciekawie? Dowiedz się, czego potrzebujesz do założenia mobilnej lodziarni, jak wybrać odpowiednie miejsce na działalność i dlaczego warto postawić na tę słodką branżę!

Mobilna lodziarnia – charakterystyka biznesu

Lodziarnia na kołach to dość specyficzny biznes – bez stałej siedziby, sezonowy, wymagający specjalistycznego sprzętu i pozwoleń związanych ze sprzedażą żywności. Może być to jednak bardzo przyjemny sposób na zarabianie.

Lato z roku na rok staje się coraz cieplejsze i coraz dłuższe, dlatego również sezon na lody konsumowane „pod chmurką” wydłuża się i staje się bardziej owocny dla wszystkich działających w biznesie lodowym. Warto również pamiętać o wciąż trwającej modzie na lody rzemieślnicze czy naturalne. Polacy pokochali mrożone desery z dobrych składników i o ciekawych smakach. I dlatego perspektywy na zyski w tej branży są całkiem obiecujące.

Mobilną lodziarnię charakteryzuje brak stałej siedziby i możliwość prowadzenia sprzedaży w niemal dowolnym miejscu. Może to być pewne utrudnienie, ponieważ znalezienie odpowiedniej lokalizacji może zająć sporo czasu. Z drugiej jednak strony mobilność jest ogromną zaletą – możesz pojawić się z lodami akurat w tym miejscu, w którym aktualnie znajduje się najwięcej potencjalnych klientów. Przy odrobinie zaangażowania i zmysłu biznesowego pozwala to na maksymalizację zysków.

Lodziarnia na kółkach – dlaczego warto?

Zanim zaczniemy wyjaśniać, jak założyć lodziarnię na kółkach, warto się zastanowić, dlaczego warto. Okazuje się, że argumentów „za” jest całkiem sporo! Można do nich z pewnością zaliczyć:

  • niewielkie koszty początkowe w porównaniu z lodziarnią stacjonarną,
  • niewielkie koszty stałe,
  • możliwość łatwej zmiany lokalizacji, gdy obecna nie zdaje egzaminu,
  • wysoką marżę,
  • możliwość zarobienia przez kilka miesięcy na cały rok.

Ponadto mobilna lodziarnia to przyjemny i dość prosty biznes, który może dać wiele satysfakcji.

Sprzedaż lodów z wózka spożywczego - mk-komi.pl
Sprzedaż lodów w ramach mobilnej lodziarni może być bardzo dochodowym, a jednocześnie przyjemnym biznesem.

Mobilna lodziarnia – lokalizacja to podstawa

Sprzedaż lodów jest opłacalna przede wszystkim w słoneczne, ciepłe dni. Już podczas pierwszych podmuchów wiosny można zaobserwować zainteresowanie mrożonymi deserami. Kluczowa dla sukcesu biznesu jest jednak lokalizacja.

Mobilna lodziarnia ma ten atut, że może się przemieszczać – a zatem zmiana jej położenia, gdy nie jest optymalne, jest bardzo prosta. Należy jednak pamiętać, że z jej ustawieniem w konkretnym miejscu wiąże się konieczność uzyskania zgody właściciela terenu i zazwyczaj uiszczania opłat za jego dzierżawę. Dlatego w kwestii lokalizacji firmy prowadzące lodziarnie na kółkach nie mogą liczyć na pełną dowolność. Aby przez cały dzień pracy była utrzymana odpowiednia temperatura sprzedaży lodów, potrzebny jest też dostęp do energii elektrycznej, choć niekiedy można zaopatrzyć się we własny generator.

Jak wybrać lokalizację dla lodziarni mobilnej?

Jaka lokalizacja dla lodziarni mobilnej będzie korzystna? Najlepsze miejsca spełniają dwa warunki – znajdują się w pobliżu szlaków komunikacyjnych lub dużych skupisk ludzi, a także w miejscu, w którym nie występuje duża konkurencja.

Lodziarnie zwykle doskonale prosperują w miejscach rekreacji, takich jak okolice zoo, placów zabaw, akwenów wodnych, w parkach. Sprawdzają się również lokalizacje przy często uczęszczanych szlakach komunikacyjnych, szczególnie w pobliżu szkoły, przedszkola czy kościoła. Zazwyczaj lodziarnia na kółkach będzie się cieszyć popularnością również na osiedlu mieszkaniowym w dużym mieście lub w centrum małej miejscowości. O ile w jej pobliżu poruszają się spacerowicze i ludzie bez pośpiechu zmierzający do określonego celu, możesz liczyć na duże zainteresowanie.

Niekorzystne lokalizacje dla lodziarni na kółkach

Należy unikać traktów, którymi podążają głównie ludzie spieszący się do pracy, na zakupy czy do środków komunikacji miejskiej. Pośpiech nie sprzyja bowiem chwilom słodkiej przyjemności w postaci lodów.

Lodziarnia mobilna – czego potrzebujesz?

Lodziarnia na kółkach – urządzenia

W zależności od potrzeb możesz sprzedawać lody z wózka lub przyczepy. Każdy z tych pojazdów musi spełniać wymogi sanepidu i HACCP. Warto przed rozpoczęciem działalności przejść szkolenie objaśniające zasady higieny oraz przybliżające inne zagadnienia związane z produkcją i sprzedażą lodów. Najłatwiej zainwestować w gotową przyczepę lub wózek spożywczy do prowadzenia mobilnej lodziarni. Wybierając ofertę renomowanego producenta, masz gwarancję jakości i funkcjonalności oraz zachowania najwyższych standardów higienicznych. Upewnij się więc, że korzystasz właśnie z takiej oferty. Sposobem na oszczędności jest zakup używanego sprzętu, jednak musi on pochodzić z pewnego źródła.

Dokumenty konieczne do uruchomienia mobilnej sprzedaży lodów

Każda lodziarnia na kółkach musi przejść odbiór sanepidu, podobnie jak lokal stacjonarny. Należy więc pamiętać o zapoznaniu się z wszelkimi wymogami i wcześniejszym uzyskaniu wszelkich potrzebnych dokumentów. To przede wszystkim:

  • dokumentacja HACCP dla lodziarni wraz z Dobrą Praktyką Higieniczną i Produkcyjną (GHP-GMP),
  • umowa z pobliskim lokalem na korzystanie z wody lub innego rodzaju dokument tego typu,
  • deklaracja lub umowa na odbiór śmieci,
  • instrukcja w Dokumentacji GHP-GMP na sposób postępowania z przeterminowanymi lodami,
  • orzeczenia do celów sanitarno-epidemiologicznych lub tzw. książeczki sanepidowskie właściciela oraz pracowników,
  • książka kontroli przedsiębiorcy.

Nie wolno również zapominać o innych kwestiach formalno-prawnych. Zanim zaczniesz sprzedawać lody z lodziarni na kołach, musisz:

  • zarejestrować działalność gospodarczą,
  • zgłosić właściciela działalności i pracowników do ZUS,
  • zarejestrować się w Urzędzie Skarbowym,
  • zakupić kasę fiskalną,
  • zadbać o księgowość – najlepiej zatrudnić biuro księgowe.

Czytaj również: Biznesplan lodziarni – jak go przygotować?

Lodziarnia mobilna – ile można zarobić?

Obawiasz się, czy mobilna lodziarnia przyniesie podczas sezonu satysfakcjonujące zyski? Sprawdź, ile możesz zarobić! Oczywiście dokładne liczby zależą od lokalizacji biznesu i szeregu innych czynników, ale sprzedaż lodów z przyczepy czy wózka spożywczego może być bardzo opłacalna, ponieważ marża na produkt jest wysoka, a koszty stosunkowo niskie.

Stałe opłaty obejmują:

  • koszt wynajmu powierzchni,
  • koszt magazynowania lodów (w praktyce zwykle sprowadza się to do ustawienia zamrażarki w lokalu mającym odbiór sanepidu),
  • składkę ZUS,
  • koszt mediów – prądu, wody.

W przypadku zatrudniania pracowników dochodzą oczywiście dodatkowe koszty wynagrodzenia, ubezpieczenia itd.

Ponadto należy wziąć pod uwagę koszty zakupu:

  • lodów,
  • wafli,
  • kubeczków,
  • serwetek, łyżeczek itp.,
  • ewentualnych dodatków.

Mobilna sprzedaż lodów – kalkulacja kosztów

Kilogram wysokiej jakości lodów naturalnych od producenta kosztuje ok. 25 zł. Kuweta mieści ok. 4,5 kg, co daje 63 porcje po 70 g. Standardowe wózki spożywcze mają miejsce na 6 – 10 kuwet, choć oczywiście istnieją również inne rozwiązania. Podobną ilość lodów można zmieścić w przyczepie. Koszt jednego wafla to w przybliżeniu 25 groszy, kubeczki są mniej więcej dwukrotnie droższe. Przy sprzedaży porcji (gałki) lodów o wadze 70 g za 4 złotych daje to ok. 2 zł zysku. Przy dwóch lub trzech porcjach w jednym kubeczku czy wafelku liczby te są jeszcze korzystniejsze. A zysk będzie jeszcze wyższy, gdy zdecydujemy się na własną produkcję lodów, ponieważ średni koszt samodzielnego wytworzenia 1 kg wynosi 15 zł.

Ile lodów można sprzedać w ciągu jednego dnia?

Nawet 1500 porcji! Pozwoli to zwykle na pokrycie miesięcznych kosztów stałych w przypadku samodzielnego prowadzenia sprzedaży w lodziarni na kółkach. Oczywiście popyt na lody w znacznej mierze zależy od warunków (a więc głównie lokalizacji czy pogody), ale wypracowanie satysfakcjonującego zysku nie powinno być trudne. Jeśli chcesz założyć lodziarnię mobilną, warto skorzystać z doświadczenia i wiedzy ekspertów. Skontaktuj się z MK Komi, jeśli interesuje Cię zakup gotowej mobilnej lodziarni lub potrzebujesz wsparcia w rozpoczęciu działalności.