Prowadzisz lodziarnię, ale w czasie pandemii obroty znacząco spadły? Obawiasz się kolejnego lockdownu, który zmusi Cię do zamknięcia lokalu, a co za tym idzie – narazi Cię na dalsze straty? Zaoferuj swoim klientom lody na wynos! To stosunkowo nowy pomysł biznesowy, który spotyka się ze sporym uznaniem. Zobacz, czego potrzebujesz, aby zaoferować lody z dowozem do domu.

Lody z dostawą do domu – efekt realiów pandemii

Lody to jeden z ulubionych słodkich deserów Polaków. W ostatnich latach szczególnym uznaniem cieszą się te naturalne, rzemieślnicze. Dlatego szczególnie w miesiącach wiosenno-letnich kolejki przed tradycyjnymi lodziarniami czasami ciągną się w nieskończoność.

Co jednak w sytuacji, gdy klienci chcieliby skosztować zmrożonego deseru najwyższej jakości w domowym zaciszu? To właśnie obostrzenia związane z COVID-19 zainspirowały właścicieli lodziarni tradycyjnych do podejmowania niestandardowych działań, a zatem do sprzedaży lodów na wynos oraz na dowóz. To rozwiązania, które pozwoliły:

  • zapewnić klientom dostęp do ich ulubionych lodów – a co za tym idzie, podtrzymać z nimi długofalową więź. Tak, by po zakończeniu lockdownu jeszcze chętniej powrócili do lokalu;
  • utrzymać się na rynku – sprzedaż lodów na dowóz czy na wynos pozwalała na utrzymanie biznesu;
  • zainspirować klientów do tego, aby nadal sięgali po ulubione lody poza lokalem – tak aby w rzeczywistości popandemicznej zyskać dodatkowy kanał sprzedaży.

Sprzedaż lodów z dowozem do domu doskonale wpisała się też w trendy rynkowe w czasach lockdownu – na przestrzeni dwóch ostatnich lat znacznie wzrosła liczba osób dokonujących zakupów na odległość, także w odniesieniu do produktów spożywczych. Dlatego jeśli jeszcze nie prowadzisz sprzedaży w tej formie, warto to rozważyć. Przyjrzyjmy się bliżej dwóm modelom działań – dystrybucji na wynos oraz z dostawą.

Lody na wynos – jak zorganizować ich sprzedaż?

W czasie lockdownu przez pewien czas wszystkie lokale gastronomiczne były zamknięte. A nawet kiedy można już było zajmować stoliki, była to tylko ich ograniczona część. Nadal jednak można było prowadzić sprzedaż na wynos. Dlatego w tym kontekście lodziarnie miały szerokie pole do działania – szczególnie gdy mowa o tych serwujących lody rzemieślnicze, w rożkach czy kubeczkach, a nie w pucharkach, do stolika.

Mimo to, aby spełnić wymogi sanitarne, trzeba było dostosować sam proces sprzedaży – nie tylko poprzez ograniczenie liczby osób, które mogły jednocześnie znajdować się w lokalu. W wielu przypadkach:

  • sprzedaż była prowadzona „z okna” – a zatem bez wchodzenia klienta do lokalu. To rozwiązanie, które sprawdza się także poza pandemią, zwłaszcza gdy lodziarnia znajduje się przy dużej, ruchliwej ulicy;
  • lodziarze wychodzili poza lokal, ustawiając się ze zmrożonym deserem w ruchliwych punktach miasta – sprzedaż na wolnym powietrzu nie podlegała restrykcjom. To drugie rozwiązanie wymagało jednak zastosowania mobilnej witryny do lodów. Inwestycja w nią to jednak również rozwiązanie przynoszące korzyści po pandemii. Zwłaszcza w środku sezonu mobilny konserwator do lodów gałkowych to sposób na dotarcie do nowych klientów, także z dala od lokalu.

Można więc śmiało powiedzieć, że sprzedaż lodów na wynos to rozwiązanie nie tylko na czas pandemii, ale na stałe.

Mobilna witryna do lodów – MK KOMI

Witryna do lodów ISA ILL CARRETTINO pozwoli sprzedawać lody na wynos – zarówno przed lokalem, jak i w dowolnym innym miejscu.

Czytaj też: Konserwator do lodów pozzetti – gdzie się sprawdzi?

Lody z dostawą do domu – jak to zorganizować?

Drugą opcją, która może stanowić nieco większe wyzwanie, jest oferowanie lodów na dowóz. Na drodze pojawia się kilka przeszkód, a mianowicie konieczność zadbania o:

  • logistykę, a więc o to, kto i w jaki sposób będzie dostarczać lody;
  • bezpieczny transport – tak aby zmrożony deser dotarł do klienta w odpowiedniej temperaturze i bez ryzyka kontaminacji;
  • właściwy model sprzedaży.

Jak zatem podejść do takiego przedsięwzięcia?

Oferuj lody z dowozem do domu na małym obszarze

Sprzedaż rzemieślniczych lodów z dostawą do domu to działalność, którą będziesz prowadzić na skalę lokalną. Na obszarze jednego miasta lub kilku – o ile działasz w silnie zurbanizowanym regionie. Oceń realnie swoje możliwości i nie przesadzaj ze skalą, zwłaszcza na początek. Z czasem, gdy opanujesz proces dowozu lodów od strony technicznej i logistycznej, możesz poszerzyć „terytorium”.

Ustal rozsądne zasady dowozu lodów

Lody to deser, a nie obiad, który zazwyczaj jest zamawiany „najszybciej, jak to możliwe”. W związku z tym dowożenie go w ciągu kilkunastu czy kilkudziesięciu minut od złożenia zamówienia nie jest koniecznością. Pomyśl o tym, aby np. ustalić konkretne godziny, a nawet dni rozwożenia lodów do klientów. Po to, aby zebrać odpowiednią liczbę zamówień i zoptymalizować koszty logistyczne (aby dowóz się opłacał). Jeśli rozwożenie będzie się odbywało np. przez 2 dni w tygodniu i zajmie kurierowi kilka godzin za każdym razem, nie wygeneruje to dużych kosztów związanych z obsługą dowozu.

Zaproponuj klientom możliwość odbioru lodów na wynos w lokalu

Być może Twoi klienci będą chcieli kupić większą porcję lodów prosto w lokalu – np. odebrać ją w drodze z pracy do domu? Zaproponuj im taką opcję – najlepiej dając możliwość złożenia zamówienia z wyprzedzeniem. Dzięki temu nie będą musieli np. stać w kolejce i czekać, aż pracownik nałoży większą porcję do pojemnika.

Wyposaż się w sprzęt i akcesoria, które pozwolą dostarczać lody z dowozem do domu

Przydatny będzie np. mobilny konserwator do lodów lub przenośna zamrażarka. Do tego koniecznie opakowania termoizolacyjne na lody – np. wykonane ze styropianu, który dodatkowo wspomoże utrzymanie bezpiecznej temperatury.

Myślisz o tym, aby zacząć sprzedawać lody na wynos lub lody na dowóz, ale nie jesteś pewien, od czego zacząć? Skontaktuj się z naszym zespołem, a wspólnie opracujemy najlepszy plan działania!