Wyposażenie lodziarni, doradztwo, szkolenia, serwis.
Zadzwoń lub napisz i dowiedz się więcej.
Prowadzenie lodziarni jest bardzo przyjemną działalnością. Zazwyczaj jest ona również dochodowa. Nie oznacza to jednak, że przed jej rozpoczęciem nie trzeba dokonać pewnych obliczeń. Zanim zainwestujesz swój czas i pieniądze, powinieneś znać koszt produkcji lodów wybranym sposobem i w określonych okolicznościach. Pomoże Ci to odpowiednio dobrać cennik i sprawdzić rentowność przedsięwzięcia. Jak to zrobić?
Zysk lodziarza to oczywiście przychód zależący od wielkości sprzedaży pomniejszony o koszty. Aby wypracować optymalny, satysfakcjonujący zysk, należy dobrze poznać koszt produkcji lodów i jego wszystkie składowe. Tylko wówczas będziesz w stanie przewidzieć, ile zarobisz. Tego typu wyliczenia to bardzo ważna część biznesplanu. Inwestycja w lodziarnię zwykle wiąże się z dość poważnymi wydatkami na starcie – niezbędny jest bowiem specjalistyczny sprzęt, a w tym przypadku zdecydowanie nie warto oszczędzać na jakości. Powinieneś móc obliczyć, kiedy wstępne inwestycje Ci się zwrócą i zaczniesz zarabiać „na czysto”.
Oczywiście koszt produkcji lodów to tylko jeden z czynników wpływających na Twoje zyski. Jest on jednak przewidywalny, w odróżnieniu np. od pogody, która decyduje o wysokości sprzedaży. Mając tego rodzaju informacje i biorąc pod uwagę inne stałe oraz zmienne koszty, będziesz mógł ustalić odpowiedni cennik produktów – taki, który zapewni Twojej działalności opłacalność.
Składowe kosztu produkcji lodów to przede wszystkim koszt zakupu składników i półproduktów. Ten różni się oczywiście w zależności od produkowanego rodzaju lodów (gałkowe, włoskie itp.) i wybranego modelu produkcji (z gotowych mieszanek, od zera). W przypadku serwowania deserów z dodatkami oraz innych produktów (np. gofrów, rurek z kremem, kawy, napojów, shake’ów) trzeba dokonywać nieco innych obliczeń. Bazowy koszt produkcji lodów z automatu lub gałkowych zawsze jest jednak ważnym punktem odniesienia.
Należy jednak brać pod uwagę również szereg innych czynników składających się na wydatki przedsiębiorcy. Prowadząc biznes lodowy, trzeba pamiętać o kosztach:
Jeśli więc z Twoich obliczeń wynika, iż koszt zakupu składników do produkcji wynosi w przeliczeniu 1 zł 20 gr na porcję, a zamierzasz sprzedawać ją powiedzmy za 5 zł, nie oznacza to wcale, że zarobisz „na czysto” ponad 3 zł na każdej porcji. Należy bowiem wziąć pod uwagę inne zobowiązania, których wysokość może być zróżnicowana w zależności od tego, jak i gdzie zdecydujesz się prowadzić swój lokal.
Czytaj też: Koszty eksploatacji automatu do lodów – ile wynoszą, co na nie wpływa?
To, ile będzie Cię kosztować pojedyncza gałka lodów, zależy od trzech głównych czynników:
Należy obliczyć, ile kosztują zasoby potrzebne do wyprodukowania 1 kg lodów, a następnie podzielić te koszty na ilość porcji możliwych do uzyskania z wyjściowej porcji. Następnie warto oszacować, ile jesteś w stanie wyprodukować oraz sprzedać w ciągu miesiąca.
Jedna gałka lodów to przeciętnie ok. 80 g i taką wartość uznaje się za standardową porcję. Zdarzają się jednak oczywiście odchylenia od tej normy. Z kolei najmniejsza (mini) porcja tzw. lodów włoskich zwykle waży 50 g, mała 90 g, a duża 130 g.
Nawet niewielka lodziarnia w dobrym punkcie może sprzedać ok. 1000 kg lodów miesięcznie, choć oczywiście jest to kwestia bardzo indywidualna i nie zawsze możliwa do przewidzenia. Przedłużająca się deszczowa pogoda lub inne losowe czynniki mogą bardzo negatywnie wpływać na sprzedaż, a nie da się im zapobiec. Przy obliczeniach nie należy używać najbardziej optymistycznego wariantu prognoz. Dopiero wtedy możesz wszystkie pozostałe koszty podzielić przez liczbę prognozowanych sprzedanych porcji i doliczyć do wcześniej uzyskanego wyniku. W ten sposób otrzymasz orientacyjne informacje związane z kosztem wyprodukowania pojedynczej porcji lodów.
Czy można w jakiś sposób obniżyć koszt produkcji lodów w celu odnotowania wyższych zysków? Sposobów oczywiście nie brakuje! Najbardziej intuicyjnym wydaje się oszczędzanie na składnikach, jednak z pewnością nie jest to polecana metoda! Niższa jakość surowców prawie zawsze odbije się na smaku lub konsystencji lodów, co w efekcie może skutkować obniżeniem sprzedaży i osłabieniem reputacji. Warto jednak postarać się o zmniejszenie kosztów eksploatacji maszyn – najlepiej poprzez wybór najwyższej klasy wyposażenia, które jest bardzo wydajne i energooszczędne. Może to oznaczać nieco większe wydatki na starcie, ale w dłuższym okresie przynosi przede wszystkim korzyści. Pod względem kosztów korzystniejsza jest produkcja na miejscu – wówczas odpada bowiem transport.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o prowadzeniu biznesu lodowego i uzyskać kompleksową poradę na temat startu w branży, zachęcamy do kontaktu z MK Komi. Pomożemy Ci rozpocząć działalność w taki sposób, by wypracować maksymalne zyski!