Myślisz o rozpoczęciu biznesu lodowego? To może być bardzo dobry pomysł. Istnieje dużo lodziarni, które bardzo dobrze sobie radzą mimo sporej sezonowości tej branży. Zanim jednak rzucisz się na głęboką wodę, warto zadać sobie kilka ważnych pytań i na tej podstawie stworzyć wizję firmy oraz biznes plan. Warto bowiem pamiętać, że własna lodziarnia wymaga całkiem dużych inwestycji – chociażby w postaci sprzętu. Sprawdź, jak otworzyć lodziarnię i nad czym się zastanowić zawczasu, by później nie żałować. Zaczynamy!

#1 Budka z lodami czy pełnoprawny lokal?

Lodziarnia może przyjmować bardzo wiele form. Szczególnie w sezonie letnim bardzo popularne są budki z lodami, w których desery wydaje się przez okienko. Wystarczy wówczas witryna lub automat do lodów włoskich w wersji „na wynos” – a zatem w wafelku lub ewentualnie w kubeczku. Plusów takiego rozwiązania jest sporo – mniejszy lokal to niższy czynsz, a najprostsze „okienko” nawet z tylko jedną osobą do obsługi jest w stanie w ciągu godziny obsłużyć naprawdę wielu klientów. W tym przypadku bardzo kluczowa jest jednak lokalizacja. Typowa budka z lodami musi się znajdować w miejscu, w którym jest wielu przechodniów – w przeciwnym razie nikt do niej nie zajrzy.

Pełnoprawny lokal ze stolikami i nierzadko również obsługą kelnerską jest bardziej skomplikowanym przedsięwzięciem, ale częściej ma też charakter całoroczny. Oprócz lodów można w nim podawać inne desery, w tym wypieki, a także kawę, napoje czy nawet alkoholowe drinki. Wszystko to daje możliwość przyciągnięcia znacznie szerszej klienteli, a zależność sukcesu od lokalizacji jest w tym przypadku mniejsza. Założenie takiej lodziarni zwykle jest jednak droższe. Na koszty składają się m.in. wynajem lokalu (zwykle dużo droższego), zatrudnienie kilku lub nawet kilkunastu pracowników, zakup nie tylko sprzętu do produkcji i przechowywania lodów, ale również mebli, wyposażenia czy w końcu zastawy, takiej jak pucharki, talerzyki, filiżanki, sztućce itd., oraz ewentualnie innych urządzeń gastronomicznych. Od wyboru modelu sprzedaży będzie więc zależało bardzo wiele!

To może Cię zainteresować: Maszyna do lodów gałkowych – wskazówki zakupowe >>

A może mobilna sprzedaż lodów?

Sprzedaż lodów wcale nie musi być stacjonarna. Mobilna budka z lodami również może okazać się sukcesem – szczególnie jeśli masz do zaoferowania naprawdę dobry produkt i wiesz, gdzie i kiedy się z nim pojawić. Lodziarnia mobilna daje całkiem duże możliwości – na dobrą sprawę można w ten sposób działać na terenie całego kraju. „Przenośny” biznes pozwala zawsze dotrzeć tam, gdzie w danym momencie znajdują się konsumenci. W ten sposób można odwiedzać miejscowości turystyczne, popularne deptaki, parki, imprezy plenerowe i znacznie więcej. Problemem może być jedynie pozyskanie odpowiednich zezwoleń i umów na sprzedaż w danych miejscach. Taki biznes lodowy można oprzeć o własną produkcję lub nawiązać współpracę z rzemieślnikiem. Może to być dobre rozwiązanie dla osób przedsiębiorczych i chcących skupić się przede wszystkim na aspekcie sprzedażowym.

#2 Gdzie otworzyć lodziarnię?

Możliwości lokalizacji lodziarni jest całkiem sporo, a każda z nich wymusza nieco inny styl prowadzenia biznesu. Gdzie założyć lokal lub otworzyć budkę z lodami?

Miejscowość turystyczna

To lokalizacja dość oczywista i popularna, choć wyłącznie sezonowa. W tym przypadku bardzo dobrze sprawdzi się przede wszystkim budka z lodami ulokowana przy ruchliwym deptaku, atrakcji turystycznej, plaży itp. Właściciel takiej lodziarni zwykle nie musi się specjalnie wyróżniać ofertą, by zdobyć klientów. Przy dobrej pogodzie inwestycja może zwrócić  się w jeden sezon. Czy są jakieś minusy? Biznesy w miejscowościach turystycznych bywają trudne ze względu na dużą i czasami nie do końca uczciwą konkurencję. No i czynnikiem, który może przesądzić o sukcesie jest aura, która w naszym klimacie jest trudno przewidywalna.

Galeria handlowa

To pomysł na lokalizację lodziarni w mieście. Punkt znajduje się wówczas pod dachem, gdzie przez cały rok jest ciepło, więc jak najbardziej to rozwiązanie dla tych, którzy biznes lodowy chcą prowadzić przez cały rok. Warto jednak dokładnie przyjrzeć się galerii przed założeniem w niej biznesu – koszt najmu często jest wyższy w porównaniu z innymi możliwościami, a klienci nie zawsze dopisują. 

Ruchliwy punkt w mieście

Teoretycznie jest to fantastyczne miejsce na sprzedaż lodów. Nie wystarczy jednak, że w danym miejscu codziennie przewija się bardzo dużo osób. Ważne bowiem, jakie są to osoby i dokąd zmierzają. Sukces zapewni lokalizacja przy deptaku spacerowym lub ulicy handlowej, ale już niekoniecznie przy trasie, którą poruszają się ludzie głównie w drodze do pracy, czy obok przystanków środków komunikacji zbiorowej.

Osiedle mieszkaniowe

Dużo rodzin z dziećmi to potencjalnie idealny „cel” dla lodziarni. Taki biznes lodowy może się okazać bardzo trafny, szczególnie jeśli Twój punkt będzie widoczny i umiejscowiony w pobliżu np. sklepu osiedlowego, kościoła czy placu zabaw.

Sprzedaż lodów można prowadzić również poza „dobrymi” punktami. Wówczas trzeba się jednak wyróżnić jakością, nie zapominając przy tym o dobrym marketingu. Jeśli będziesz oferować naprawdę dobry produkt i odpowiednio go wypromujesz, istnieje duża szansa, że do Twojego lokalu będą się ustawiać kolejki, niezależnie od umiejscowienia.

Lodziarnia w ruchliwym punkcie miasta czy przy osiedlu mieszkaniowym może przyciągać wielu klientów. Sprzedaż lodów można jednak z sukcesem prowadzić w dowolnym miejscu – sekretem jest połączenie doskonałego produktu i dobrego marketingu.

#3 Producent lodów czy wyłącznie dystrybutor?

Jak otworzyć lodziarnię, nie mając większego pojęcia o lodach? Można zrezygnować z własnej produkcji i kupować gotowy produkt. Takie rozwiązanie eliminuje wiele trudności – nie trzeba się zaopatrywać we frezery, pasteryzatory czy maszyny do zamrażania szokowego. Wystarczy w zasadzie tylko witryna do lodów i dodatkowe miejsce do przechowywania pozostałych kuwet. Nie trzeba też mieć wiedzy na temat produkcji lodów. Inwestycja jest znacznie mniejsza, a więc biznes wiąże się z mniejszym ryzykiem, ale też mniejszymi zyskami.

Własna produkcja pozwoli jednak zyskać pewność co do jakości lodów, a jednocześnie tworzyć unikalne kreacje, które będą miały szansę przyciągnąć więcej klientów. Najlepiej jest wytwarzać je na miejscu – pozwoli to serwować najświeższe zmrożone smakołyki, a jednocześnie wyeliminuje wyzwania związane z ich transportem. Wówczas potrzebny jest jednak spory lokal, który pomieści wszystkie maszyny. Niekiedy więc bardziej ekonomicznym rozwiązaniem jest przeniesienie produkcji poza lodziarnię. To również korzystny plan, gdy dysponujesz kilkoma punktami sprzedaży. Tak czy inaczej, w tym modelu, to Ty jesteś producentem i dystrybutorem, a więc i dochody z biznesu lodowego będą większe.

Zastanawiasz się nad własną produkcją lodów? Sprawdź, jakie urządzenia są do tego potrzebne >>

#4 Sprzedaż lodów – sezonowo czy przez cały rok?

Sprzedaż lodów kojarzy się przede wszystkim z letnimi dniami, ale można ją z sukcesem prowadzić przez cały rok. Wówczas trzeba jednak spełnić pewne wymagania. Najlepiej prosperują te całoroczne lodziarnie, które:

  • znajdują się w atrakcyjnej lokalizacji,
  • działają jako lodziarnia samoobsługowa lub z obsługa kelnerską w formie lokalu ze stolikami,
  • oferują nie tylko lody.

Jeśli chcesz sprzedawać tylko lody, raczej nie utrzymasz się przez cały rok. Pozostaje więc biznes sezonowy. Należy jednak pamiętać, że wówczas przychód również jest zależny od pogody. Ponadto zwykle trzeba wówczas co roku zatrudniać i szkolić nowych pracowników.

Niezależnie od modelu prowadzonego biznesu lodowego, będziesz potrzebować profesjonalnego sprzętu, a zapewne również rzetelnej porady. Nie wahaj się i skontaktuj się z nami już dziś. Podpowiemy Ci krok po kroku, jak otworzyć lodziarnię, przeprowadzimy Cię przez meandry formalności i pozwoleń oraz pomożemy zaopatrzyć się we wszystko, co potrzebne, by otworzyć lodziarnię z prawdziwego zdarzenia!