Lody to jeden z tych deserów, które kochają zarówno dzieci, jak i dorośli – zwłaszcza w gorące dni roku. W ostatnich latach szczególnie popularne są te produkowane metodami rzemieślniczymi, z wysokiej jakości składników. Myślisz o tym, żeby rozpocząć sprzedaż lodów? Zobacz, jak otworzyć budkę z lodami, aby stworzyć rentowny biznes.

Budka z lodami – biznes, który się opłaca

Czy sprzedaż lodów to dobry pomysł na biznes? Jak najbardziej tak – pod warunkiem, że masz dobry pomysł na działanie. Powodzenie tego interesu jest uzależnione od kilku czynników. Te najważniejsze to:

  • lokalizacja, w której będzie się znajdować Twoja budka na lody – im bardziej uczęszczane jest to miejsce, tym większego ruchu możesz się spodziewać. Dlatego najlepiej sprawdzają się wielkomiejskie deptaki, a także aleje turystyczne w kurortach wakacyjnych czy też w pobliżu popularnych przestrzeni rekreacyjnych;
  • jakość serwowanych lodów – chodzi nie tylko o to, aby były świeże, ale przede wszystkim o świetny smak oraz o maksymalnie naturalny skład. Klienci szybko docenią te walory, nawet jeśli Twoja oferta nie będzie najatrakcyjniejsza cenowo;
  • konkurencyjna oferta – to istotne, zwłaszcza jeśli w okolicy działa też inny punkt lub budka z lodami.

Dlatego zanim rozpoczniesz inwestycję, zadbaj o przygotowanie dokładnego planu działania i oszacuj koszty. Zobacz, jak to zrobić krok po kroku.

Jak otworzyć budkę z lodami krok po kroku?

Chociaż własna budka z lodami, na pozór, wydaje się być bardzo prostym biznesem, w rzeczywistości przed rozpoczęciem sprzedaży mrożonych deserów należy dopełnić wielu obowiązków zarówno formalnych, jak i organizacyjnych. Oto najważniejsze zadania, jakie stoją przed przedsiębiorcą.

Określ, w jakiej formie ma być prowadzona sprzedaż lodów

To pytanie o to, czy chcesz otworzyć lokal stacjonarny – np. kiosk z lodami, czy myślisz raczej o mobilnym punkcie sprzedaży. Taka mobilna budka z lodami może mieć formę food-trucka, który będzie np. podróżował od miasta do miasta i obsługiwał różnego rodzaju eventy i koncerty. Może być też wózkiem z lodami – pod warunkiem, że planujesz przemieszczać się nim po równym terenie i na krótkie odległości (np. ustawiać go w różnych miejscach na deptaku miejscowości turystycznej).

Jeśli interesuje Cię punkt stacjonarny, pierwszą kwestią, o którą musisz zadbać, jest znalezienie optymalnej lokalizacji na niego. Pamiętaj: im bardziej „chodliwy” punkt znajdziesz, tym wyższe będą koszty jego wynajmu. Jednak z drugiej strony mało atrakcyjne usytuowanie budki z lodami może oznaczać konieczność ponoszenia wyższych nakładów na marketing. Dlatego trzeba przeanalizować „za” i „przeciw” oraz… mieć dużo szczęścia. Najlepsze punkty są zarezerwowane jeszcze na długo przed szczytem sezonu.

Czytaj więcej: Lodziarnia na kółkach – jak otworzyć mobilny biznes lodowy?

Jeżeli w grę wchodzi mobilna budka z lodami, też musisz liczyć się z opłatami za możliwość sprzedaży na danym terenie – są one wnoszone na rzecz właściciela terenu. Więc jeśli przykładowo chcesz ustawić food trucka na głównym placu miasta, musisz uzyskać pozwolenie w urzędzie miejskim i uiścić najczęściej tzw. „placowe”. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku stricte obwoźnego handlu przy pomocy wózka.

Mobilna budka z lodami - mk-komi.pl
Prowadzenie mobilnej budki z lodami również wymaga spełnienia wymogów sanitarnych oraz uiszczenia opłaty za sprzedaż na danym terenie.

Dopełnij formalności związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej

Sprzedaż lodów to działalność gospodarcza. W związku z tym, zanim zaserwujesz zmrożone desery klientom, musisz założyć własną firmę. Dziś ten proces jest dość prosty – możesz to zrobić również przez internet – złożenie wniosku do CEiDG pozwala dokonać pełnej rejestracji. Jeśli chodzi o numer PKD, to dla stacjonarnego kiosku z lodami będzie to 56.10.A, a dla punktu mobilnego – 56.10.B.

Wyposaż kiosk z lodami zgodnie z wymogami sanepidu

Działalność w branży gastronomicznej, zarówno przy prowadzeniu stacjonarnej budki z lodami, jak i mobilnego punktu, wymaga spełnienia wymogów sanitarnych. To oczywiste – będziesz pracować z jedzeniem!

Istotne jest przede wszystkim dostosowanie wszystkich maszyn, urządzeń oraz akcesoriów do kontaktu z żywnością. Ważne jest także zadbanie o łatwe czyszczenie wszystkich powierzchni, w tym podłogi. Ponadto należy zadbać o dostęp do wody (w przypadku punktów mobilnych często jest to woda z baniaka) oraz stworzenie stanowiska do mycia. Wymogiem sanitarnym jest również (w przypadku budek oraz food trucków) dostęp do toalety dla pracowników – w przypadku punktów mobilnych istotne jest, aby WC znajdowało się na terenie, gdzie jest ustawiona budka do lodów.

Dobierz odpowiednią technologię produkcji do lodów

Pytanie brzmi: automat do lodów włoskich czy lody gałkowe? Łatwiejszym rozwiązaniem jest produkcja lodów z automatu  – wówczas potrzebujesz jedynie samej maszyny do ich produkcji i nie ma potrzeby instalacji dodatkowej mroźni ani też frezera. Jednak rzemieślnicze lody gałkowe w wielu smakach to absolutny hit ostatnich sezonów, dlatego decyzję warto podjąć świadomie i dopasować do swoich możliwości.

Czytaj więcej: Jaka maszyna do lodów włoskich? Przegląd możliwości

Jak widzisz, otwarcie własnej budki z lodami jest nie lada wyzwaniem. Potrzebujesz pomocy przy rozwinięciu biznesu w tym obszarze? Skontaktuj się z naszymi ekspertami, a pomożemy Ci krok po kroku!