Wyposażenie lodziarni, doradztwo, szkolenia, serwis.
Zadzwoń lub napisz i dowiedz się więcej.
Pandemia powoli dobiega końca, a rynek gastronomiczny, który zwłaszcza w 2020 roku został dotknięty poważnym kryzysem, odradza się. Polacy z chęcią powrócili do spożywania posiłków na mieście, a spędzanie czasu w kawiarniach na powrót staje się częścią stylu życia. Wniosek? To dobry moment na otwarcie własnej kawiarni. Zanim jednak to zrobisz, potrzebny Ci dobry plan biznesowy. Zobacz, jak przygotować biznesplan kawiarni, aby zapewnić swojemu lokalowi pewny start i rozwój!
Chociaż otwarcie własnego biznesu w gastronomii może się wydawać dość proste, w praktyce to poważne wyzwanie i szeroko zakrojona operacja logistyczna. Zatem zanim ruszysz na poszukiwanie lokalu czy wyposażenia kawiarni, musisz mieć dobry plan biznesowy, czyli kompletną strategię działania.
Pamiętaj: biznesplan dla kawiarni nie jest wyłącznie dokumentem potrzebnym przy ubieganiu się o dofinansowanie dla firm lub o kredyt. To zestawienie, które stanie się dla Ciebie drogowskazem, dzięki któremu Twój biznes stanie się rentowny i będzie miał szansę nie tylko utrzymać się na rynku, ale i rozwijać.
Głównym celem biznesplanu kawiarni jest określenie modelu biznesowego, w ramach którego chcesz prowadzić swój biznes. Przedstawia się w nim więc:
Jest to zatem dokument, w którym zaprezentujesz, jaki charakter będzie miała Twoja kawiarnia, dzięki jakim zasobom chcesz ją otworzyć i co zadecyduje o jej sukcesie biznesowym. Jego sporządzenie pozwoli Ci więc odpowiedzieć na pytania kluczowe dla każdego przedsiębiorcy.
Jak przełożyć powyższe założenia z teorii na praktykę? Oto kilka obszarów, w których musisz się „dookreślić”, zanim przejdziesz do działania.
Planujesz otworzyć dużą kawiarnię, która każdego dnia obsłuży setki klientów? A może mały lokal z kilkoma stolikami, o kameralnej, rodzinnej atmosferze? Ta pierwsza opcja niesie za sobą większe ryzyko – zwłaszcza jeżeli nie masz doświadczenia w gastronomii ani odpowiednich zasobów ludzkich i finansowych.
Chociaż plan biznesowy na własną kawiarnię powinien być ambitny, znacznie ważniejszy jest realizm podejmowanych działań.
Poza skalą działalności zastanów się też, czym będzie się wyróżniać Twój lokal na tle konkurencji. Nie da się ukryć, że kawiarni na polskim rynku jest całkiem sporo. Musisz więc znaleźć swoje USP (unikalną propozycję sprzedaży), a więc taki wyróżnik, który przekona klientów do odwiedzenia Twojego lokalu. Co to będzie? Niższa cena? Niszowe techniki parzenia kawy nietuzinkowych gatunków? Domowe wypieki w cenie filiżanki cappuccino czy latte? A może dobre lody rzemieślnicze serwowane przez cały rok? Nie ma jednej dobrej odpowiedzi.
Znane w gastronomii powiedzenie mówi, że w tym biznesie liczą się trzy czynniki: lokalizacja, lokalizacja i lokalizacja. Jest w tym dużo prawdy – będzie Ci łatwiej dotrzeć z ofertą do klientów, jeżeli Twój lokal znajdzie się przy ruchliwym deptaku w dużym mieście. Jednak trzeba też pamiętać, że wynajem nieruchomości o takim umiejscowieniu może być potężnym kosztem.
Czasami warto zainwestować w lokal o nieco mniejszym potencjale, który z właściwą koncepcją i dobrym marketingiem przyniesie większe i stabilniejsze zyski. Przykład? Rodzinna kawiarnia z lodziarnią w pobliżu osiedlowego placu zabaw. Taki lokal może stać się hitem wśród lokalnej społeczności!
Zanim przystąpisz do działania, policz dokładnie, jakimi środkami dysponujesz na prowadzenie biznesu. Miej na uwadze, że pierwsze miesiące (nawet długie) będą nastawione głównie na wydatki, a nie na zyski. Dlatego będzie Ci potrzebna poduszka finansowa. Jeżeli nie masz własnych środków, rozważ kredyt i poszukaj opcji dofinansowania – może być ono dostępne np. z Urzędu Pracy lub z któregoś z programów unijnych.
Żeby Twoja kawiarnia działała sprawnie i niezawodnie, potrzebne Ci dobre wyposażenie. Pytanie więc, czy stać Cię na zakup taniego, używanego sprzętu. Chociaż będzie kosztować mniej na start, koszty napraw i przestojów spowodowanych usterkami mogą Cię szybko pogrążyć.
Czytaj też: Wybór ekspresu gastronomicznego – na co należy zwrócić uwagę?
Chcesz o tym porozmawiać? Potrzebujesz pomocy przy przygotowaniu planu biznesowego dla swojej kawiarni? Na gastronomii znamy się jak mało kto. Skontaktuj się i porozmawiaj z ekspertami!